Gry w formacie HTML5 to gry stworzone w najnowszej wersji języka HTML.
Język HTML jest wykorzystywany do tworzenia stron internetowych.
Możemy zatem stwierdzić że gra HTML5 jest grą w formacie strony internetowej. Otwieramy ją poprzez przeglądarkę internetową jak zwykłą stronę, nie musimy jej instalować a nasza przeglądarka nie potrzebuje żadnych pluginów do jej uruchomienia.
Obiekty w grze są obiektami HTML, dzięki czemu możemy je stylizować czy budować z nimi interakcje jak z elementami normalnej strony internetowej.

Do stworzenia gry w HTML5 nie wystarczy nam jedynie język HTML. Musimy zastosować także język CSS (w wersji CSS3), który to język służy do modyfikacji wyglądu elementów strony HTML - w naszym przypadku obiektów w grze. CSS pozwoli nam między innymi na ustalenie położenia obiektów, ich wielkości, tekstury (czyli tła obiektu), kolorów, czcionek, odstępów między elementami itd. Wersja CSS3 daje nowe właściwości obiektów, a także umożliwia animacje czy dynamiczne ustalanie parametrów obiektu (obliczane na bieżąco).

Do działania gry HTML5 potrzebujemy jeszcze jednego elementu - skryptów obsługujących zdarzenia.
W tym celu użyjemy języka Javascript - który jest nieodłącznym elementem wielu stron internetowych. Javascript pozwala tworzyć i usuwać obiekty oraz przede wszystkich modyfikować ich właściwości (także CSS) pod wpływem określonych przez nas zdarzeń. Możemy na przykład ustalić by po upływie danego czasu zmienić kolor obiektu lub by go usunąć po kliknięciu na niego kursorem.

Funkcje podstawowe języka Javascript jednak nie przystają dzisiaj do oczekiwań. Z tego powodu lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie funkcji jQuery - lekkiej biblioteki Javascript zamiast funkcji zwykłego Javascripta.
jQuery zawiera wiele dodatkowych funkcji, a także upraszcza formę tych zawartych w standardzie w Javascript.
Zatem w grach HTML5 będziemy używać Javascripta, jednak poprzez bibliotekę jQuery.

Dodatkowo, gdy gra HTML5 wymaga interakcji z serwerem, na przykład toczy się między graczami przez internet lub jej wyniki są zapisywane na stronie - wtedy będzie ona jeszcze wykorzystywała język PHP.
Kod PHP jest wykonywany po stronie serwera, a nie w przeglądarce internetowej gracza.

W takiej grze HTML5 istnieje także możliwość zastosowania mechanizmu Ajax - jeśli będzie trzeba doładować w czasie rzeczywistym jakąś część strony - czyli naszej gry lub nowe dane z serwera, np. tabelę wyników na końcu rozgrywki.
Ajax jest to asynchroniczny Javasript.

W przypadku gier HTML5 komunikujących się z serwererm może być przydatke użycie kodu Javascript działającego po stronie serwera. Mogą się tu przydać biblioteki Javascript takie jak require.js czy when.js.