Gry 3D to gry w których świat gry jest wygenerowany w trzech wymiarach przestrzeni dzięki zastosowaniu odpowiedniego silnika graficznego. Zatem obiekty w takiej grze są przestrzennymi wytworami grafiki komputerowej.
Gry trójwymiarowe cechują się większym stopniem realizmu poprzez złudzenie przebywania w świecie gry jak gdyby on istniał na prawdę. Pozwalają także na uzyskanie widowiskowych efektów graficznych.

Jednak gry 3D potrzebują więcej zasobów sprzętowym, a nieraz także odpowiedniego oprogramowania do uruchomienia gry, szczególnie w przypadku gier przeglądarkowych.
Zatem grami 3D posiadającymi najwięcej swobody w aspekcie zasobów sprzętowych - a więc efektów graficznych - są Gry Komputerowe.

Lecz grami 3D jest dzisiaj także znaczna część Gier Mobilnych. Umożliwia to odpowiednia optymalizacja, mająca na celu zmniejszenie wymagań sprzętowych gry. Jednak znaczne zwiększenie wydajności musi mieć negatywny wpływ na efekty graficzne np. na rodzielczość tekstur, dokładność modeli 3D czy zróżnicowanie obiektów.

Proces tworzenia gry 3D jest powolny. Szczególnie na etapie modelowania obiektów 3D.
Niejednokrotnie stworzenie zadowalających praw fizyki w trójwymiarowym świecie jest także zadaniem czasochłonnym i niełatwym.
Do tego dochodzi również wiele problemów natury technicznej, które ogólnie można określić jako utrzymanie odpowiedniej płynności i wydajności działania gry.

Gry 3D często tworzymy w środowisku Unity